Bryan Biggs
Arcadians Are We
As an avid listener of BBC radio’s Desert Island Discs, I have long rehearsed what eight records I might take as comfort on my own island isolation – an impossible task, given the stupidly large collection I have amassed in many music genres since the late 1960s.
In comparison, charting some sort or musical path to Arcadia has been a joy, an expansive three-hours audio journey, spun over four sides of cassette tape, a medium I continue to valiantly use in the face of digital domination. My approach takes its cue from the concept of "Et in Arcadia Ego" ("Even in Arcadia, there am I") and Poussin's painting thus titled, in which the 'I' has been interpreted as Death. So, Arcadia as a doomed enterprise, and the 'snake in the grass' that always lurks in Eden.
The journey is in search of a better place, a dreamland, a summer long since passed, a garden of love and a garden of earthly delights, a bright field, a new world a-comin’, the light on the horizon, a perfect world. But along the way, reality intrudes and we are brought back to earth by dystopian visions of an apocalyptic post-Anthropocene future and bleak prognoses of a world gone crazy. Arcadia seems forever out of reach but is ultimately attainable through the human spirit that is embodied in the work of these musicians and wordsmiths.
The presence of William Blake, for whom ‘everything that lives is holy’, stalks the selection, as do Alice’s adventures underground. There are several detours down rabbit holes, roads to nowhere, and failed revolutions. The recordings span a century, from the 1920s to 2021, with a nod back to Edwardian light opera, and the mix takes in folk, rock, soul, psychedelia, ‘krautrock’, reggae, electronic, punk, indie, hip-hop, Afrobeat, prog, dance, experimental, poetry and spoken interludes. All but two tracks were recorded off vinyl, hence the crackles, muffles and occasional jump.
Arkadier sind wir
Als begeisterter Hörer der "Desert Island Discs" des BBC-Radios habe ich lange geprobt, welche acht Platten ich als Trost auf meine eigene Inselisolation mitnehmen könnte - eine unmögliche Aufgabe, angesichts der dümmlich großen Sammlung, die ich seit den späten 1960er Jahren in vielen Musikgenres angehäuft habe.
Im Vergleich dazu war es eine Freude, eine Art musikalischen Weg nach Arcadia zu finden, eine ausgedehnte dreistündige Audio-Reise, die sich über vier Seiten Kassette erstreckt, ein Medium, das ich angesichts der digitalen Dominanz weiterhin tapfer benutze. Mein Ansatz ist angelehnt an das Konzept "Et in Arcadia Ego" ("Auch in Arkadien gibt es mich") und Poussins gleichnamiges Gemälde, in dem das "Ich" als Tod interpretiert wird. Arkadien also als ein dem Untergang geweihtes Unternehmen und die "Schlange im Gras", die immer im Garten Eden lauert.
Die Reise ist auf der Suche nach einem besseren Ort, einem Traumland, einem längst vergangenen Sommer, einem Garten der Liebe und einem Garten der irdischen Freuden, einem hellen Feld, einer neuen Welt, die kommt, dem Licht am Horizont, einer perfekten Welt. Doch auf dem Weg dorthin holt uns die Realität ein und wir werden von dystopischen Visionen einer apokalyptischen post-anthropozänen Zukunft und düsteren Prognosen einer verrückt gewordenen Welt auf den Boden der Tatsachen zurückgeholt. Arkadien scheint für immer unerreichbar zu sein, ist aber letztendlich durch den menschlichen Geist, der in der Arbeit dieser Musiker und Wortschmiede verkörpert wird, erreichbar.
Die Präsenz von William Blake, für den "alles, was lebt, heilig" ist, verfolgt die Auswahl ebenso wie Alices Abenteuer im Untergrund. Es gibt mehrere Abstecher in Kaninchenlöcher, Straßen ins Nirgendwo und gescheiterte Revolutionen. Die Aufnahmen umspannen ein ganzes Jahrhundert, von den 1920er Jahren bis 2021, mit einer Anspielung auf die Edwardian Light Opera, und die Mischung umfasst Folk, Rock, Soul, Psychedelia, Krautrock, Reggae, Elektronik, Punk, Indie, Hip-Hop, Afrobeat, Prog, Dance, Experimentalmusik, Poesie und gesprochene Zwischenspiele. Bis auf zwei Tracks wurden alle von Vinyl aufgenommen, daher das Knistern, Muffeln und gelegentliche Springen.
Arcadians Are We
As an avid listener of BBC radio’s Desert Island Discs, I have long rehearsed what eight records I might take as comfort on my own island isolation – an impossible task, given the stupidly large collection I have amassed in many music genres since the late 1960s.
In comparison, charting some sort or musical path to Arcadia has been a joy, an expansive three-hours audio journey, spun over four sides of cassette tape, a medium I continue to valiantly use in the face of digital domination. My approach takes its cue from the concept of "Et in Arcadia Ego" ("Even in Arcadia, there am I") and Poussin's painting thus titled, in which the 'I' has been interpreted as Death. So, Arcadia as a doomed enterprise, and the 'snake in the grass' that always lurks in Eden.
The journey is in search of a better place, a dreamland, a summer long since passed, a garden of love and a garden of earthly delights, a bright field, a new world a-comin’, the light on the horizon, a perfect world. But along the way, reality intrudes and we are brought back to earth by dystopian visions of an apocalyptic post-Anthropocene future and bleak prognoses of a world gone crazy. Arcadia seems forever out of reach but is ultimately attainable through the human spirit that is embodied in the work of these musicians and wordsmiths.
The presence of William Blake, for whom ‘everything that lives is holy’, stalks the selection, as do Alice’s adventures underground. There are several detours down rabbit holes, roads to nowhere, and failed revolutions. The recordings span a century, from the 1920s to 2021, with a nod back to Edwardian light opera, and the mix takes in folk, rock, soul, psychedelia, ‘krautrock’, reggae, electronic, punk, indie, hip-hop, Afrobeat, prog, dance, experimental, poetry and spoken interludes. All but two tracks were recorded off vinyl, hence the crackles, muffles and occasional jump.
Arkadier sind wir
Als begeisterter Hörer der "Desert Island Discs" des BBC-Radios habe ich lange geprobt, welche acht Platten ich als Trost auf meine eigene Inselisolation mitnehmen könnte - eine unmögliche Aufgabe, angesichts der dümmlich großen Sammlung, die ich seit den späten 1960er Jahren in vielen Musikgenres angehäuft habe.
Im Vergleich dazu war es eine Freude, eine Art musikalischen Weg nach Arcadia zu finden, eine ausgedehnte dreistündige Audio-Reise, die sich über vier Seiten Kassette erstreckt, ein Medium, das ich angesichts der digitalen Dominanz weiterhin tapfer benutze. Mein Ansatz ist angelehnt an das Konzept "Et in Arcadia Ego" ("Auch in Arkadien gibt es mich") und Poussins gleichnamiges Gemälde, in dem das "Ich" als Tod interpretiert wird. Arkadien also als ein dem Untergang geweihtes Unternehmen und die "Schlange im Gras", die immer im Garten Eden lauert.
Die Reise ist auf der Suche nach einem besseren Ort, einem Traumland, einem längst vergangenen Sommer, einem Garten der Liebe und einem Garten der irdischen Freuden, einem hellen Feld, einer neuen Welt, die kommt, dem Licht am Horizont, einer perfekten Welt. Doch auf dem Weg dorthin holt uns die Realität ein und wir werden von dystopischen Visionen einer apokalyptischen post-anthropozänen Zukunft und düsteren Prognosen einer verrückt gewordenen Welt auf den Boden der Tatsachen zurückgeholt. Arkadien scheint für immer unerreichbar zu sein, ist aber letztendlich durch den menschlichen Geist, der in der Arbeit dieser Musiker und Wortschmiede verkörpert wird, erreichbar.
Die Präsenz von William Blake, für den "alles, was lebt, heilig" ist, verfolgt die Auswahl ebenso wie Alices Abenteuer im Untergrund. Es gibt mehrere Abstecher in Kaninchenlöcher, Straßen ins Nirgendwo und gescheiterte Revolutionen. Die Aufnahmen umspannen ein ganzes Jahrhundert, von den 1920er Jahren bis 2021, mit einer Anspielung auf die Edwardian Light Opera, und die Mischung umfasst Folk, Rock, Soul, Psychedelia, Krautrock, Reggae, Elektronik, Punk, Indie, Hip-Hop, Afrobeat, Prog, Dance, Experimentalmusik, Poesie und gesprochene Zwischenspiele. Bis auf zwei Tracks wurden alle von Vinyl aufgenommen, daher das Knistern, Muffeln und gelegentliche Springen.
Arcadians Are We (3.05.07)
Tape one, side one (46 mins)
Chorus from ‘The Arcadians’- Arcadians are we (1968)
Mothers of Invention - Interlude
FAB featuring MC Number 6 - The Prisoner (Free Man Mix) (1990)
Wizard of Oz - Interlude
Captain Beefheart - Yellow Brick Road (1967)
Robert Frost - The Road Not Taken (1956)
Sandy Denny (with Alex Campbell) - Been On The Road So Long (1967)
Jocelyn Pook - Oppenheimer (1999)
Laurie Anderson - Big Science (1982)
Wizard of Oz - Interlude
Holger Czukay - Living in a Perfect World (1986)
Rev. Cleve Freckleton - World Gone Crazy (2015)
Edward Brathwaite - New World A-Comin’ (1967)
The Fugs - Life is Strange (1968)
Tape one, side two (46 mins)
Eden Ahbez (‘Nature Boy’)- Full Moon (1960)
Wailers - Dreamland (1971)
Tony Curtis/Dubwood Allstars - Weed Dream/Under Dubwood (with Richard Burton reading Dylan Thomas’ ‘Under Milkwood’) (2012)
Steve Miller Band - Fly Like An Eagle (remix) (1976/2020)
Adrian Mitchell - To You (1968)
Sooty & Sweep - Interlude
United States of America - Garden of Earthly Delights (1968)
Dogbowl - Metropolis (1992)
Klaus Layer featuring K.A.A.N. - Society Collapse/Sleepy Hollow People (2016)
Arrested Development - Tennessee (1992)
Adrian Younge - Light on the Horizon (2021)
KLF - Build A Fire (1991)
Liverpool Scene - extract from USA (1970)
Tape two, side one (46 mins)
Ernst Busch with Choir and Orchestra - Vorwärts, Bolschewik! (1920s)
Sam Mayo - Things Are Worse in Russia (1922)
Alice in Wonderland - Interlude
Mind Body & Soul - White Rabbit (1991)
Malcolm Muggeridge - Interlude
Arcadium - Change Me (1969)
Abwärts - The Future (Leonard Cohen) (2014)
Chris Korda - Apologise to the Future (2020)
Soul Jazz Orchestra - Kapital (2014)
Negativland - Anything Else (2020)
Gerald James & Company/Mike Westbrook - Let the Slave from ‘Tyger: A Celebration of William Blake’, National Theatre (1971)
Virginia Astley - A Summer Long Since Past (1983)
Tape two, side two (46 mins)
Jakie Kay - The World of Trees (2007)
Dave Walters - The Garden of Love (William Blake) (1979)
Capability Brown - Garden (1972)
Jack Hargreaves - Interlude
Ash Ra Temple - Daydream (1973)
Kaleidoscope - The Sky Children (1967)
Lal & Mike Waterson - Bright Phoebus (1972)
Fraternity of Man - Wispy Paisley Skies (1968)
Dean Parrish - I’m on my Way (1972)
Kiki Dee - Magic Carpet Ride (1968)
Nirvana - Rainbow Chaser (1968)
Sandy Denny & The Strawbs - Who Knows Where The Time Goes? (1968)
Revolutionary Army of the Infant Jesus/RS Thomas - The Bright Field (2014)
Paul Rooney - From Lucy over Lancashire (2007)
Bio
Bryan Biggs is Director of Cultural Legacies at Bluecoat, Liverpool’s centre for contemporary art, where he has curated exhibitions and events over four decades, working with artists at the intersection of visual art, literature, music and performance, with an emphasis on issue-based, culturally diverse and collaborative practice. His current focus is on exploring echoes of Bluecoat’s heritage, including the transatlantic slave trade, in the present, and artists exploring marine imaginaries in port cities. He has edited and coedited many publications including Art in a City Revisited (2008), Liverpool City of Radicals (2011), Bluecoat, Liverpool: The UK’s first arts centre (2020) and two collections of essays on Wirral-born writer Malcolm Lowry. He is a fine art graduate of Liverpool Polytechnic and since 2012 has done a drawing every day (Instagram: @ink_and_spit).
Bryan Biggs ist Director of Cultural Legacies am Bluecoat, Liverpools Zentrum für zeitgenössische Kunst, wo er seit vier Jahrzehnten Ausstellungen und Veranstaltungen kuratiert und mit Künstlern an der Schnittstelle von Bildender Kunst, Literatur, Musik und Performance arbeitet, mit einem Schwerpunkt auf themenbezogener, kulturell vielfältiger und gemeinschaftlicher Praxis. Sein aktueller Schwerpunkt liegt auf der Erforschung von Anklängen an das Erbe von Bluecoat, einschließlich des transatlantischen Sklavenhandels, in der Gegenwart und auf Künstlern, die sich mit maritimen Vorstellungen in Hafenstädten beschäftigen. Er ist Herausgeber und Mitherausgeber zahlreicher Publikationen, darunter Art in a City Revisited (2008), Liverpool City of Radicals (2011), Bluecoat, Liverpool: The UK's first arts centre (2020) und zwei Aufsatzsammlungen über den in Wirral geborenen Schriftsteller Malcolm Lowry. Er hat einen Abschluss in Bildender Kunst von der Liverpool Polytechnic und macht seit 2012 jeden Tag eine Zeichnung (Instagram: @ink_and_spit).
Tape one, side one (46 mins)
Chorus from ‘The Arcadians’- Arcadians are we (1968)
Mothers of Invention - Interlude
FAB featuring MC Number 6 - The Prisoner (Free Man Mix) (1990)
Wizard of Oz - Interlude
Captain Beefheart - Yellow Brick Road (1967)
Robert Frost - The Road Not Taken (1956)
Sandy Denny (with Alex Campbell) - Been On The Road So Long (1967)
Jocelyn Pook - Oppenheimer (1999)
Laurie Anderson - Big Science (1982)
Wizard of Oz - Interlude
Holger Czukay - Living in a Perfect World (1986)
Rev. Cleve Freckleton - World Gone Crazy (2015)
Edward Brathwaite - New World A-Comin’ (1967)
The Fugs - Life is Strange (1968)
Tape one, side two (46 mins)
Eden Ahbez (‘Nature Boy’)- Full Moon (1960)
Wailers - Dreamland (1971)
Tony Curtis/Dubwood Allstars - Weed Dream/Under Dubwood (with Richard Burton reading Dylan Thomas’ ‘Under Milkwood’) (2012)
Steve Miller Band - Fly Like An Eagle (remix) (1976/2020)
Adrian Mitchell - To You (1968)
Sooty & Sweep - Interlude
United States of America - Garden of Earthly Delights (1968)
Dogbowl - Metropolis (1992)
Klaus Layer featuring K.A.A.N. - Society Collapse/Sleepy Hollow People (2016)
Arrested Development - Tennessee (1992)
Adrian Younge - Light on the Horizon (2021)
KLF - Build A Fire (1991)
Liverpool Scene - extract from USA (1970)
Tape two, side one (46 mins)
Ernst Busch with Choir and Orchestra - Vorwärts, Bolschewik! (1920s)
Sam Mayo - Things Are Worse in Russia (1922)
Alice in Wonderland - Interlude
Mind Body & Soul - White Rabbit (1991)
Malcolm Muggeridge - Interlude
Arcadium - Change Me (1969)
Abwärts - The Future (Leonard Cohen) (2014)
Chris Korda - Apologise to the Future (2020)
Soul Jazz Orchestra - Kapital (2014)
Negativland - Anything Else (2020)
Gerald James & Company/Mike Westbrook - Let the Slave from ‘Tyger: A Celebration of William Blake’, National Theatre (1971)
Virginia Astley - A Summer Long Since Past (1983)
Tape two, side two (46 mins)
Jakie Kay - The World of Trees (2007)
Dave Walters - The Garden of Love (William Blake) (1979)
Capability Brown - Garden (1972)
Jack Hargreaves - Interlude
Ash Ra Temple - Daydream (1973)
Kaleidoscope - The Sky Children (1967)
Lal & Mike Waterson - Bright Phoebus (1972)
Fraternity of Man - Wispy Paisley Skies (1968)
Dean Parrish - I’m on my Way (1972)
Kiki Dee - Magic Carpet Ride (1968)
Nirvana - Rainbow Chaser (1968)
Sandy Denny & The Strawbs - Who Knows Where The Time Goes? (1968)
Revolutionary Army of the Infant Jesus/RS Thomas - The Bright Field (2014)
Paul Rooney - From Lucy over Lancashire (2007)
Bio
Bryan Biggs is Director of Cultural Legacies at Bluecoat, Liverpool’s centre for contemporary art, where he has curated exhibitions and events over four decades, working with artists at the intersection of visual art, literature, music and performance, with an emphasis on issue-based, culturally diverse and collaborative practice. His current focus is on exploring echoes of Bluecoat’s heritage, including the transatlantic slave trade, in the present, and artists exploring marine imaginaries in port cities. He has edited and coedited many publications including Art in a City Revisited (2008), Liverpool City of Radicals (2011), Bluecoat, Liverpool: The UK’s first arts centre (2020) and two collections of essays on Wirral-born writer Malcolm Lowry. He is a fine art graduate of Liverpool Polytechnic and since 2012 has done a drawing every day (Instagram: @ink_and_spit).
Bryan Biggs ist Director of Cultural Legacies am Bluecoat, Liverpools Zentrum für zeitgenössische Kunst, wo er seit vier Jahrzehnten Ausstellungen und Veranstaltungen kuratiert und mit Künstlern an der Schnittstelle von Bildender Kunst, Literatur, Musik und Performance arbeitet, mit einem Schwerpunkt auf themenbezogener, kulturell vielfältiger und gemeinschaftlicher Praxis. Sein aktueller Schwerpunkt liegt auf der Erforschung von Anklängen an das Erbe von Bluecoat, einschließlich des transatlantischen Sklavenhandels, in der Gegenwart und auf Künstlern, die sich mit maritimen Vorstellungen in Hafenstädten beschäftigen. Er ist Herausgeber und Mitherausgeber zahlreicher Publikationen, darunter Art in a City Revisited (2008), Liverpool City of Radicals (2011), Bluecoat, Liverpool: The UK's first arts centre (2020) und zwei Aufsatzsammlungen über den in Wirral geborenen Schriftsteller Malcolm Lowry. Er hat einen Abschluss in Bildender Kunst von der Liverpool Polytechnic und macht seit 2012 jeden Tag eine Zeichnung (Instagram: @ink_and_spit).