Helen Adkins
Bio
Helen Adkins (*1960, Watford, UK) is an independent art historian based in Berlin. Raised in Paris, she has lived in Germany since 1977. Following her studies in Freiburg (MA 1985), she worked as curator specialized in the historical avantgarde and was head of project for blockbuster exhibitions in e.g. Berlin, Moscow, and Montreal. 1996-2002 she ran her own commercial gallery for emerging artists in Berlin Mitte. In 2008, she received a PhD at Braunschweig University of Art where she worked as a lecturer until 2018. Currently concentrating principally on contemporary art, she coaches artists and gives workshops at Berlin’s professional artist association (bbk).
For publications and further information see: http://www.helenadkins.de
Helen Adkins (*1960, Watford, UK) ist eine unabhängige Kunsthistorikerin mit Sitz in Berlin. Aufgewachsen in Paris, lebt sie seit 1977 in Deutschland. Nach ihrem Studium in Freiburg (MA 1985) arbeitete sie als Kuratorin, spezialisiert auf die historische Avantgarde, und war Projektleiterin für Blockbuster-Ausstellungen u.a. in Berlin, Moskau und Montreal. 1996-2002 führte sie ihre eigene kommerzielle Galerie für aufstrebende Künstler in Berlin Mitte. 2008 promovierte sie an der Kunsthochschule Braunschweig, wo sie bis 2018 als Dozentin tätig war. Derzeit konzentriert sie sich vor allem auf zeitgenössische Kunst, coacht Künstler und gibt Workshops beim Berliner Berufsverband Bildender Künstler (bbk).
Für Publikationen und weitere Informationen siehe: http://www.helenadkins.de
Bio
Helen Adkins (*1960, Watford, UK) is an independent art historian based in Berlin. Raised in Paris, she has lived in Germany since 1977. Following her studies in Freiburg (MA 1985), she worked as curator specialized in the historical avantgarde and was head of project for blockbuster exhibitions in e.g. Berlin, Moscow, and Montreal. 1996-2002 she ran her own commercial gallery for emerging artists in Berlin Mitte. In 2008, she received a PhD at Braunschweig University of Art where she worked as a lecturer until 2018. Currently concentrating principally on contemporary art, she coaches artists and gives workshops at Berlin’s professional artist association (bbk).
For publications and further information see: http://www.helenadkins.de
Helen Adkins (*1960, Watford, UK) ist eine unabhängige Kunsthistorikerin mit Sitz in Berlin. Aufgewachsen in Paris, lebt sie seit 1977 in Deutschland. Nach ihrem Studium in Freiburg (MA 1985) arbeitete sie als Kuratorin, spezialisiert auf die historische Avantgarde, und war Projektleiterin für Blockbuster-Ausstellungen u.a. in Berlin, Moskau und Montreal. 1996-2002 führte sie ihre eigene kommerzielle Galerie für aufstrebende Künstler in Berlin Mitte. 2008 promovierte sie an der Kunsthochschule Braunschweig, wo sie bis 2018 als Dozentin tätig war. Derzeit konzentriert sie sich vor allem auf zeitgenössische Kunst, coacht Künstler und gibt Workshops beim Berliner Berufsverband Bildender Künstler (bbk).
Für Publikationen und weitere Informationen siehe: http://www.helenadkins.de
My Arcadia (50.07)
1 Le Rêve de la Fiancée – composition Jean-Marc ZELWER. Album : La Fiancée aux Yeux de Bois 1990 (Made To Measure 24-Crammed Discs)
2 La Boîte à Musique – Babaté Orchestra**(1) composition Jean-Marc ZELWER. unpub. 2012
3 Pardon – Babaté Orchestra (2) composition Jean-Marc ZELWER. unpub. 2012
4 Macabre Walz (piano solo) – composition (and piano) Jean-Marc ZELWER unpub. 2014
5 Trotz Alledem (after all) – La Kumpania Zelwer* composition Jean-Marc ZELWER Album : Daïssa 2003 (Le Chant du Monde Harmonia Mundi)
6 Macabre Walz – Male Instrumenty*** (Poland) Album : Walce W Walce 2014 composition (and theremin) Jean-Marc ZELWER
7 Plainte Joyeuse – Try Paradise**** composition Jean-Marc ZELWER Lyrics Umadevi Nageswara Rao. Vocal version 2019. unpub.
8 Time is Honey – Try Paradise composition Jean-Marc ZELWER Lyrics Umadevi Nageswara Rao. Vocal version 2019. unpub.
Composed by Jean-Marc ZELWER, https://www.facebook.com/Zelwermusic/
All titles deposited with SACEM
*La Kumpania Zelwer : violin Dimitri Artemenko, accordion JMZ cello Jean-François Ott, tuba Sylvie Jérusalem, percussion Pierre Rigopoulos, piano Olivier Messager, trumpet Michel Feugère
**Babaté Orchestra : piano Alessandra agosti, voice Woz Kaly, double bass Pierre Maindive, accordion, clarinet and nyckelharpa (2) JMZ, percussion : Philippe Chaignon (1) Massimo Trasente (2)
*** Male Instrumenty artistic director Pavel Romançzük
****Try Paradise : Kashmir santoor JMZ, voice Umadevi Nageswara Rao, fretless bass guitar Patrick Chartol, steel drums Mathieu Borgne
Statement
Helen Adkins, June 2021
Jean-Marc Zelwer is a composer and musician I have known since I was at school. We were raised in the Vallée de Chevreuse, just South of Paris. Despite having moved to Germany over 40 years ago, I still have a tiny Cottage there, with an enchanted garden closed in by brick walls overgrown in dark green ivy. The scented red rose that climbs up the house to the right of the front door is called danse de feu or dance of fire. Just like where Jean-Marc lives, my small house was constructed around 1920 by local builders using nostalgic and charming features that have never been updated. In the early 1980s, Jean-Marc used to record audiotape mixes of his compositions for me. I still occasionally listen to them before going to sleep. These treasured soundtracks take me on a journey both back to the Arcadia of my youth and forward to pleasurable times to come. Zelwer’s music is wistful and generates in me a feeling of authentic and simple happiness. It makes me think of the big wondrous and attentive eyes of a child at the circus, the pleasure of a folk dance on the village square, or again of my adolescent dreams of travelling the world in a horse-drawn caravan with a performing dog and an accordion.
Jean-Marc ZELWER
JMZ learned to play the clarinet and was from an early age in love with all instruments. When he heard a sound that he liked, he would go out of his way to get hold of the instrument and soon play a custom composed tune on it as an homage to his new life companion. In his open and experimental approach, he has also composed for the Theremin, an electronic instrument invented in 1920 by the Russian physicist Lev Termen. JMZ has the most extraordinary collection of wondrous instruments from across the world and introduces his listeners to each one as an affectionate admirer would do, making it resonate with its best voice. The discovery of naïve-style paintings by his Yiddish grandfather from Poland took him on a research of Tzigane music. Throughout his career and in collaboration with talented partners, he has worked as artistic director for contemporary dance ensembles, stage and circus performances, has founded his own orchestral companies, and composed film music. Journeys to India and Japan further expanded his love of instruments, most particularly to the Kashmir santoor in which he delights. His most recent compositions are performed with Try Paradise, comprising singer Umadevi Nageswara Rao, JMZ on the santoor, Patrick Chartol on the fretless bass guitar, and Mathieu Borgne on the steel drums.
Titel: Mein Arkadien
Stellungnahme
Helen Adkins, Juni 2021
Jean-Marc Zelwer ist ein Komponist und Musiker, den ich seit meiner Schulzeit kenne. Wir sind im Vallée de Chevreuse aufgewachsen, gleich südlich von Paris. Obwohl ich vor über 40 Jahren nach Deutschland gezogen bin, habe ich dort immer noch ein winziges Häuschen mit einem verwunschenen Garten, der von einer mit dunkelgrünem Efeu überwucherten Backsteinmauer umschlossen ist. Die duftende rote Rose, die rechts von der Haustür am Haus hochklettert, heißt danse de feu oder Tanz des Feuers. Genau wie das Haus, in dem Jean-Marc wohnt, wurde mein kleines Haus um 1920 von lokalen Bauherren mit nostalgischen und charmanten Merkmalen gebaut, die nie aktualisiert wurden. In den frühen 1980er Jahren nahm Jean-Marc immer Tonbandmischungen seiner Kompositionen für mich auf. Ich höre sie mir immer noch gelegentlich vor dem Einschlafen an. Diese geschätzten Soundtracks nehmen mich mit auf eine Reise sowohl zurück in das Arkadien meiner Jugend als auch nach vorne in eine vergnügliche Zeit, die noch kommen wird. Zelwers Musik ist wehmütig und erzeugt in mir ein Gefühl von authentischem und einfachem Glück. Sie lässt mich an die großen, staunenden und aufmerksamen Augen eines Kindes im Zirkus denken, an die Freude eines Volkstanzes auf dem Dorfplatz, oder wieder an meine Jugendträume von einer Weltreise in einem Pferdegespann mit einem spielenden Hund und einem Akkordeon.
Jean-Marc ZELWER
JMZ lernte Klarinette zu spielen und war von klein auf in alle Instrumente verliebt. Wenn er einen Klang hörte, der ihm gefiel, machte er sich auf den Weg, um das Instrument zu ergattern und bald darauf eine eigens komponierte Melodie darauf zu spielen, als Hommage an seinen neuen Lebensgefährten. In seiner offenen und experimentellen Art hat er auch für das Theremin komponiert, ein elektronisches Instrument, das 1920 von dem russischen Physiker Lev Termen erfunden wurde. JMZ besitzt die außergewöhnlichste Sammlung wundersamer Instrumente aus aller Welt und stellt seinen Zuhörern jedes einzelne vor, wie es ein liebevoller Verehrer tun würde, um es mit seiner besten Stimme zum Klingen zu bringen. Die Entdeckung von Bildern im naiven Stil seines jiddischen Großvaters aus Polen brachte ihn auf die Suche nach Tzigane-Musik. Im Laufe seiner Karriere und in Zusammenarbeit mit talentierten Partnern arbeitete er als künstlerischer Leiter für zeitgenössische Tanzensembles, Bühnen- und Zirkusaufführungen, gründete eigene Orchesterkompanien und komponierte Filmmusik. Reisen nach Indien und Japan vertieften seine Liebe zu Instrumenten, insbesondere zur kaschmirischen Santur, an der er seine Freude hat. Seine jüngsten Kompositionen werden mit Try Paradise aufgeführt, bestehend aus der Sängerin Umadevi Nageswara Rao, JMZ an der Santoor, Patrick Chartol an der Fretless-Bassgitarre und Mathieu Borgne an den Steel Drums.
1 Le Rêve de la Fiancée – composition Jean-Marc ZELWER. Album : La Fiancée aux Yeux de Bois 1990 (Made To Measure 24-Crammed Discs)
2 La Boîte à Musique – Babaté Orchestra**(1) composition Jean-Marc ZELWER. unpub. 2012
3 Pardon – Babaté Orchestra (2) composition Jean-Marc ZELWER. unpub. 2012
4 Macabre Walz (piano solo) – composition (and piano) Jean-Marc ZELWER unpub. 2014
5 Trotz Alledem (after all) – La Kumpania Zelwer* composition Jean-Marc ZELWER Album : Daïssa 2003 (Le Chant du Monde Harmonia Mundi)
6 Macabre Walz – Male Instrumenty*** (Poland) Album : Walce W Walce 2014 composition (and theremin) Jean-Marc ZELWER
7 Plainte Joyeuse – Try Paradise**** composition Jean-Marc ZELWER Lyrics Umadevi Nageswara Rao. Vocal version 2019. unpub.
8 Time is Honey – Try Paradise composition Jean-Marc ZELWER Lyrics Umadevi Nageswara Rao. Vocal version 2019. unpub.
Composed by Jean-Marc ZELWER, https://www.facebook.com/Zelwermusic/
All titles deposited with SACEM
*La Kumpania Zelwer : violin Dimitri Artemenko, accordion JMZ cello Jean-François Ott, tuba Sylvie Jérusalem, percussion Pierre Rigopoulos, piano Olivier Messager, trumpet Michel Feugère
**Babaté Orchestra : piano Alessandra agosti, voice Woz Kaly, double bass Pierre Maindive, accordion, clarinet and nyckelharpa (2) JMZ, percussion : Philippe Chaignon (1) Massimo Trasente (2)
*** Male Instrumenty artistic director Pavel Romançzük
****Try Paradise : Kashmir santoor JMZ, voice Umadevi Nageswara Rao, fretless bass guitar Patrick Chartol, steel drums Mathieu Borgne
Statement
Helen Adkins, June 2021
Jean-Marc Zelwer is a composer and musician I have known since I was at school. We were raised in the Vallée de Chevreuse, just South of Paris. Despite having moved to Germany over 40 years ago, I still have a tiny Cottage there, with an enchanted garden closed in by brick walls overgrown in dark green ivy. The scented red rose that climbs up the house to the right of the front door is called danse de feu or dance of fire. Just like where Jean-Marc lives, my small house was constructed around 1920 by local builders using nostalgic and charming features that have never been updated. In the early 1980s, Jean-Marc used to record audiotape mixes of his compositions for me. I still occasionally listen to them before going to sleep. These treasured soundtracks take me on a journey both back to the Arcadia of my youth and forward to pleasurable times to come. Zelwer’s music is wistful and generates in me a feeling of authentic and simple happiness. It makes me think of the big wondrous and attentive eyes of a child at the circus, the pleasure of a folk dance on the village square, or again of my adolescent dreams of travelling the world in a horse-drawn caravan with a performing dog and an accordion.
Jean-Marc ZELWER
JMZ learned to play the clarinet and was from an early age in love with all instruments. When he heard a sound that he liked, he would go out of his way to get hold of the instrument and soon play a custom composed tune on it as an homage to his new life companion. In his open and experimental approach, he has also composed for the Theremin, an electronic instrument invented in 1920 by the Russian physicist Lev Termen. JMZ has the most extraordinary collection of wondrous instruments from across the world and introduces his listeners to each one as an affectionate admirer would do, making it resonate with its best voice. The discovery of naïve-style paintings by his Yiddish grandfather from Poland took him on a research of Tzigane music. Throughout his career and in collaboration with talented partners, he has worked as artistic director for contemporary dance ensembles, stage and circus performances, has founded his own orchestral companies, and composed film music. Journeys to India and Japan further expanded his love of instruments, most particularly to the Kashmir santoor in which he delights. His most recent compositions are performed with Try Paradise, comprising singer Umadevi Nageswara Rao, JMZ on the santoor, Patrick Chartol on the fretless bass guitar, and Mathieu Borgne on the steel drums.
Titel: Mein Arkadien
Stellungnahme
Helen Adkins, Juni 2021
Jean-Marc Zelwer ist ein Komponist und Musiker, den ich seit meiner Schulzeit kenne. Wir sind im Vallée de Chevreuse aufgewachsen, gleich südlich von Paris. Obwohl ich vor über 40 Jahren nach Deutschland gezogen bin, habe ich dort immer noch ein winziges Häuschen mit einem verwunschenen Garten, der von einer mit dunkelgrünem Efeu überwucherten Backsteinmauer umschlossen ist. Die duftende rote Rose, die rechts von der Haustür am Haus hochklettert, heißt danse de feu oder Tanz des Feuers. Genau wie das Haus, in dem Jean-Marc wohnt, wurde mein kleines Haus um 1920 von lokalen Bauherren mit nostalgischen und charmanten Merkmalen gebaut, die nie aktualisiert wurden. In den frühen 1980er Jahren nahm Jean-Marc immer Tonbandmischungen seiner Kompositionen für mich auf. Ich höre sie mir immer noch gelegentlich vor dem Einschlafen an. Diese geschätzten Soundtracks nehmen mich mit auf eine Reise sowohl zurück in das Arkadien meiner Jugend als auch nach vorne in eine vergnügliche Zeit, die noch kommen wird. Zelwers Musik ist wehmütig und erzeugt in mir ein Gefühl von authentischem und einfachem Glück. Sie lässt mich an die großen, staunenden und aufmerksamen Augen eines Kindes im Zirkus denken, an die Freude eines Volkstanzes auf dem Dorfplatz, oder wieder an meine Jugendträume von einer Weltreise in einem Pferdegespann mit einem spielenden Hund und einem Akkordeon.
Jean-Marc ZELWER
JMZ lernte Klarinette zu spielen und war von klein auf in alle Instrumente verliebt. Wenn er einen Klang hörte, der ihm gefiel, machte er sich auf den Weg, um das Instrument zu ergattern und bald darauf eine eigens komponierte Melodie darauf zu spielen, als Hommage an seinen neuen Lebensgefährten. In seiner offenen und experimentellen Art hat er auch für das Theremin komponiert, ein elektronisches Instrument, das 1920 von dem russischen Physiker Lev Termen erfunden wurde. JMZ besitzt die außergewöhnlichste Sammlung wundersamer Instrumente aus aller Welt und stellt seinen Zuhörern jedes einzelne vor, wie es ein liebevoller Verehrer tun würde, um es mit seiner besten Stimme zum Klingen zu bringen. Die Entdeckung von Bildern im naiven Stil seines jiddischen Großvaters aus Polen brachte ihn auf die Suche nach Tzigane-Musik. Im Laufe seiner Karriere und in Zusammenarbeit mit talentierten Partnern arbeitete er als künstlerischer Leiter für zeitgenössische Tanzensembles, Bühnen- und Zirkusaufführungen, gründete eigene Orchesterkompanien und komponierte Filmmusik. Reisen nach Indien und Japan vertieften seine Liebe zu Instrumenten, insbesondere zur kaschmirischen Santur, an der er seine Freude hat. Seine jüngsten Kompositionen werden mit Try Paradise aufgeführt, bestehend aus der Sängerin Umadevi Nageswara Rao, JMZ an der Santoor, Patrick Chartol an der Fretless-Bassgitarre und Mathieu Borgne an den Steel Drums.