Huma Mulji

Broadly, the city and its collective memory, the everyday and the overlooked serve as subjects in her deliberately awkward, anti-heroic, works. Looking at the dysfunctional, the sorrowful, the futile and the funny, the sculptures stand as inconvenient witnesses to time and place. Critically exploring locale through material, form and a fluid historical narrative, within a backdrop of economic globalisation, state and military power, Mulji has an abiding interest in examining the specificity of place, amplifying a perpetual discomfort and scepticism from the perspective of both observer and participant, in the face of colonialism and capitalism.



Im Großen und Ganzen dienen die Stadt und ihr kollektives Gedächtnis, das Alltägliche und das Übersehene als Themen in ihren absichtlich unbeholfenen, anti-heroischen Arbeiten. Mit Blick auf das Dysfunktionale, das Traurige, das Vergebliche und das Komische stehen die Skulpturen als unbequeme Zeugen von Zeit und Ort. Mulji erforscht den Ort kritisch durch Material, Form und eine fließende historische Erzählung vor dem Hintergrund wirtschaftlicher Globalisierung, staatlicher und militärischer Macht. Sie hat ein bleibendes Interesse daran, die Besonderheit des Ortes zu untersuchen, und verstärkt ein fortwährendes Unbehagen und Skepsis aus der Perspektive des Beobachters und Teilnehmers angesichts von Kolonialismus und Kapitalismus.


 






 Off Peak (29.46)



Bio

Mulji works across media, using sculptural installation, photography collage and drawing. She completed her BFA in Sculpture, from the Indus Valley School of Art and Architecture, Karachi (1995), and an MFA in New Media Practices, from Transart Institute, Berlin, (2010). 

Mulji’s participation in recent exhibitions includes Can you Hear my Voice? Margaret Lawrence Gallery, Melbourne, Australia, (2021) Skyfall, (solo)  Karachi, Pakistan (2020). The Centre of Gravity, Bristol, UK, (2020), In the Open and in Stealth MACBA, Barcelona, Spain (2018), We look at Animals Because, Critical Distance Centre for Curators, Toronto, Canada (2018), Witness, Karachi Biennale (2017), welcome to what we took from is the state, Queens Museum, New York, USA (2017), A country of Last Things, Koel Gallery, Karachi, (2016), The Great Game, Irani Pavilion, Venice Biennale, (2015) and Burning Down the House, 10th Gwangju Biennale, South Korea, (2014). She was a recipient of the Abraaj Group Art Prize 2013, and the Nigaah Award for photography in 2017. Upcoming exhibitions include the South West Showcase, Mirror, Plymouth (2022).

She currently lives in Bristol, UK and is Senior Lecturer, Fine Art, at University of the West of England, Bristol. She is represented by Project 88, Mumbai.


Mulji arbeitet medienübergreifend mit skulpturalen Installationen, Fotografie-Collagen und Zeichnungen. Sie schloss ihren BFA in Bildhauerei an der Indus Valley School of Art and Architecture, Karachi (1995), und einen MFA in New Media Practices am Transart Institut, Berlin, (2010) ab. 

Zu Muljis jüngsten Ausstellungsbeteiligungen gehören Can you Hear my Voice? Margaret Lawrence Gallery, Melbourne, Australien, (2021) Skyfall, (solo) Karachi, Pakistan (2020). The Centre of Gravity, Bristol, UK, (2020), In the Open and in Stealth MACBA, Barcelona, Spanien (2018), We look at Animals Because, Critical Distance Centre for Curators, Toronto, Kanada (2018), Witness, Karachi Biennale (2017), welcome to what we took from is the state, Queens Museum, New York, USA (2017), A country of Last Things, Koel Gallery, Karachi, (2016), The Great Game, Irani Pavilion, Venice Biennale, (2015) und Burning Down the House, 10th Gwangju Biennale, Südkorea, (2014). Sie wurde mit dem Abraaj Group Art Prize 2013 und dem Nigaah Award für Fotografie 2017 ausgezeichnet. Zu ihren nächsten Ausstellungen gehört der South West Showcase, Mirror, Plymouth (2022).

Sie lebt derzeit in Bristol, UK und ist Senior Lecturer, Fine Art, an der University of the West of England, Bristol. Sie wird von Project 88, Mumbai, vertreten.


http://humamulji.com/