Alain Chamois (Paul Rooney)

Death is also in Arcadia, as Nicolas Poussin spotted. Composer William Basinski famously created the piece ‘Disintegration Loops’ by playing old tape loops that deteriorated each time they looped past the tape head, eventually decaying into near silence, hauntingly suggesting the process of dying. On the day he finished the piece, he watched the Twin Towers collapse from his apartment roof. Years before this, Basinski had opened a performance venue in Williamsburg called Arcadia.

This new piece by Alain Chamois (Paul Rooney), made for Derek Tyman and Andy Webster's art project 'So the Red Rose', is a mash-up of ‘DLP 1.1’ by William Basinski, with excerpts from the audiobook of George Saunders’ ‘Lincoln in the Bardo’, that describe the visit of President Lincoln to the crypt of his dead son Willie, where he holds his son’s body, eliciting an astonished response from the watching ‘ghost’ of his son, and the other unquiet souls who have no idea that they are dead.



Desintegration im Haus aus weißem Stein (60mins)

Der Tod ist auch in Arcadia, wie Nicolas Poussin feststellte. Der Komponist William Basinski schuf das berühmte Stück "Disintegration Loops", indem er alte Tonbandschleifen abspielte, die jedes Mal, wenn sie am Tonkopf vorbeiliefen, zerfielen und schließlich in fast völlige Stille übergingen, was auf eindringliche Weise den Prozess des Sterbens andeutete. An dem Tag, an dem er das Stück fertigstellte, sah er vom Dach seiner Wohnung aus den Einsturz der Zwillingstürme. Jahre zuvor hatte Basinski in Williamsburg einen Veranstaltungsort namens Arcadia eröffnet.

Dieses neue Stück von Alain Chamois (Paul Rooney), das für Derek Tymans und Andy Websters Kunstprojekt 'So the Red Rose' entstand, ist ein Mash-up von 'DLP 1. 1' von William Basinski, mit Auszügen aus dem Hörbuch von George Saunders' 'Lincoln in the Bardo', die den Besuch von Präsident Lincoln in der Gruft seines toten Sohnes Willie beschreiben, wo er die Leiche seines Sohnes hält, was eine erstaunte Reaktion des beobachtenden 'Geistes' seines Sohnes und der anderen unruhigen Seelen hervorruft, die keine Ahnung haben, dass sie tot sind.


Disintegration in the White Stone Home (1.03.36)



Bio

Paul Rooney (aka Alain Chamois) is an artist/musician based in Liverpool, who makes music with words “investigating the intersections of music, myth, memory and place” (The Wire magazine). His installations, videos and records explore the unpredictable narratives that haunt everyday objects or places, and the comically unreliable nature of narrative itself.

Works by Rooney were included in the British Council show Electric Earth: Film and Video from Britain, which toured to eighteen international venues from 2003 to 2006; British Art Show 6, which toured around the UK in 2005-2006; and Running Time: Artist Films in Scotland 1960 to Now, shown at the Scottish National Gallery of Modern Art in 2009. He has shown work at Tate Britain; The Arnolfini; BALTIC; Whitechapel Gallery; and ICA; and has exhibited internationally at places such as Museo Tamayo Arte Contemporáneo (Mexico City); Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid) and at the Shanghai Biennial.

Owd Scrat Records is a current ongoing project by Rooney and other collaborators in which all of the recording artists are fictional personae with often longstanding and interrelated backstories (one of these artists is Alain Chamois).


Paul Rooney (alias Alain Chamois) ist ein in Liverpool lebender Künstler/Musiker, der Musik mit Worten macht und "die Überschneidungen von Musik, Mythos, Erinnerung und Ort untersucht" (The Wire magazine). Seine Installationen, Videos und Platten erforschen die unvorhersehbaren Erzählungen, die alltägliche Objekte oder Orte heimsuchen, und die komisch unzuverlässige Natur der Erzählung selbst.

Arbeiten von Rooney waren in der British Council-Ausstellung Electric Earth: Film and Video from Britain, die von 2003 bis 2006 durch achtzehn internationale Ausstellungsorte tourte; British Art Show 6, die 2005-2006 durch Großbritannien tourte; und Running Time: Artist Films in Scotland 1960 to Now, die 2009 in der Scottish National Gallery of Modern Art gezeigt wurde. Er hat Arbeiten in der Tate Britain, im Arnolfini, im BALTIC, in der Whitechapel Gallery und im ICA ausgestellt und hat international an Orten wie dem Museo Tamayo Arte Contemporáneo (Mexiko-Stadt), dem Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid) und auf der Shanghai Biennale ausgestellt.

Owd Scrat Records ist ein aktuelles, fortlaufendes Projekt von Rooney und anderen Mitarbeitern, bei dem alle Aufnahmekünstler fiktive Persönlichkeiten mit oft langjährigen und miteinander verbundenen Hintergrundgeschichten sind (einer dieser Künstler ist Alain Chamois).


paulrooney.info

owdscrat.com